O kreativitě…

Čas čtení: 3 minuty
o kreativitě

Zkuste si vybavit moment, kdy vám něco připadalo opravdu kreativní. Vzpomínáte si, jaký jste z toho měli pocit? Najděte pro ten pocit jedno výstižné slovo.

.

.

.

Jaké slovo vás napadlo? Bylo to vzrušení, nadšení, rozčarování, obdiv, nebo_________? 

Ať jste si vzpomněli na cokoli, pravděpodobně to nebyla židle, která má čtyři nohy, nebo pes jdoucí po chodníku.

Tušíte, proč vám ,,to“ připadalo kreativní?

.

.

.

Kreativní jsou pro nás ty věci, které nás dokáží překvapit. Jsou pro nás nové, neotřelé a vyvolávají v nás právě ten pocit, na který jste si nyní vzpomněli. Ať už je to v hudbě, knihách, sportu, tanci, výtvarném umění, designu, výzkumu, způsobu učení nebo v čemkoli jiném.

Mnoho lidí se domnívá, že být kreativní znamená vymýšlet nové věci. A ona to vlastně je i není pravda. V jednadvacátém století už skoro všechno vymyšlené bylo, ale způsobů, jakými „to“ existuje nebo by mohlo existovat, může být nekonečně mnoho.

(Nejen) podle mého názoru je kreativita především o nalezení spojení mezi věcmi, které spolu zdánlivě nesouvisí a smysluplném ztvárnění tohoto vztahu.

Podle neurovědce

Andrew Hubermana, aby něco mohlo být považováno za kreativní, musí nám to odhalit něco zásadního o světě nebo o tom, jak fungujeme. Zjednodušeně řečeno, musí to pro nás mít nějaký smysl. Ta nejvíce kreativní, nejzajímavější a nejvíce obdivovaná díla jsou údajně ta, která nám odkrývají nějakou zásadní pravdu o světě nebo o nás způsobem, který nás potěší, vzruší a překvapí, aniž bychom si nutně museli uvědomit, o jaké zásadní pravidlo se vlastně jedná.

Co se děje v našem mozku?

Způsob, jakým v našem mozku fungují nervové obvody, se změní, když vidíme, cítíme nebo zažíváme známé prvky novými způsoby, které jsou skutečně kreativní. A když nervové obvody změní způsob, jakým fungují na základě toho, co vidíme, slyšíme nebo jak prožíváme emoce, dojde k uvolňování určitých chemických látek v mozku, jako je dopamin. Vede to k pocitu potěšení a vzrušení z očekávání, že to můžeme zažít znovu.

M.C. Escher převrací náš zrakový systém

Ukázkovým příkladem jsou třeba výtvarná díla M.C. Eschera. Pro Escherovy obrazy jsou typické opakující se vzory. Autor zachycuje v obrazech obyčejné věci z našeho světa, jako jsou ptáci, domy apod. velmi věrohodným způsobem. Jenže tyto věci se v každém obraze několikrát opakují, což už se v běžném světě přirozeně neděje.

Co je na tom tak zajímavého?

Fakt, že náš zrakový systém funguje přesně naopak. Přirozeně máme tendenci přehlížet věci, které se opakují a být vůči nim slepí. Namísto toho si všímáme těch věcí, které jsou v našem prostředí neobvyklé.

Escher ve svých obrazech odhaluje základní rys toho, jak funguje náš zrakový systém. Poukazuje na to, že opakující se vzory mají tendenci stát se šumem v našem zrakovém systému (= náš mozek vyhodnotí opakování jako něco, co pro nás není zajímavé), a že věci, které jsou naopak jedinečné a neopakují se, fungují v našem mozku jako signál.

Co dělá Escher, je tedy to, že převrací vztah mezi tímto šumem a signálem v našem mozku, a tím pádem způsob, jakým funguje náš zrakový signál. Z opakujících se věcí, které jsou pro náš mozek běžně šumem, dělá signál.

M. C. Escher, Day and Night.© THE M.C. ESCHER COMPANY B.V.- BAARN – THE NETHERLANDS, zdroj: www.artnews.com

Pokud ve vás obrazy tohoto umělce nevzbuzují vzrušení, je to úplně normální. Každý máme jiný vkus na umění, na hudbu, na fyzický pohyb apod. Znamená to, že v každém z nás rezonují jiné kombinace prvků. Třeba v hudbě s někým rezonuje určitý styl kombinace rytmu a slov, a proto má rád RnB styl, zatímco na někoho udělá dojem kombinace melodie a rytmu typická pro hru na klavír.

Pokud vám ještě zbyla jedna minutka času, můžete mi do komentáře napsat něco, co vás v poslední době ohromilo tím, jak moc kreativní vám to připadalo.

Pavlína

Neváhej sdílet článek na těchto sítích:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *